peer to peer
I forbindelse med en afsluttende evaluering, blev de studerende opdelt i grupper og havde hver ansvaret for et område i pensum, som de udformede spørgsmål til i socrative. Derefter byttede grupperne quiz og vi afholdt et space race blandt de enkelte deltagerne i grupperne. Et space race foregår på den måde, at hver deltager tildeles én raket, der farer afsted afhængigt af, hvor hurtigt man svarer korrekt på spørgsmålene i quizzen.
Det var meget underholdende med konkurrenceelementet og det gav efterfølgende en god dialog om, hvordan man spørger, hvad man skal spørge om for at afdække evt. huller i forståelse m.v. og hvad man fremadrettet kan anvende resultaterne til i egen undervisning.
opstart til nyt pensum
Tidligere havde jeg som opstart til arbejdet med pensum ladet de studerende tage en test, jeg havde udformet. Her arbejdede de med quizzen enkeltvis, og de syntes, at den var for svær! Det gav anledning til, at jeg valgte at gøre det anderledes på et andet hold, hvor vi brugte quizzen som baggrund for dialog om pensum.
dialog om pensum
På et andet hold gjorde vi det, at de fik samme quiz. Men her blev de studerende delt op i grupper, de fik udleveret spørgsmålene, lov at bruge hjælpemidler og snakke om svarene indenfor et afsat tidsrum. Derefter afholdt vi et space race og det var en succes. Dels dialogen om svarerne, dels konkurrence-elementet og testen af svarerne. Efterfølgende tog vi en snak om de svære spørgsmål. Det var en supergod måde at få en god dialog igang om fagfaglige udtryk / web 2.0
online på google hangouts
I uge 10 skal de studerende og jeg mødes på google hangouts og her tænker jeg, at en socrative test skal danne afsæt for arbejde med pensum i grupper på to og to. Mere herom senere.
Hvad andre skriver
monologisk undervisningsform
Niels Jakob Pasgaard skriver blandt andet, at han ser socrative, som en monologisk undervisningsform i sit indlæg om teknologien. Det kan han selvfølgelig havde en pointe i, hvis man kun anvender socrative, som test af viden. Men jeg mener absolut, at hvis man inddrager de studerende / eleverne i udformningen af testen og dermed lægger mere vægt på proces end mål, så opnår man noget ganske andet, hvilket ovenstående eksempler fra undervisningen godtgør. Der sker en italesættelse af et fagfagligt stof og det afdækkes, hvor det er relevant at arbejde yderligere med stoffet.andre muligheder
Kahoot er en anden teknologi, som ligner socrative. Det er en teknologi som Niels Jakob Pasgaard også skriver et indlæg om. Jeg har ingen erfaringer med teknologien, men én af mine egne studernede har dette indlæg om brugen af kahoot.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar