Holdets wiki

Nogle hold eksperimenter også i en wiki "Digitale teknologier", vi anvender her pbworks. Vores wiki er offentlig.

torsdag den 19. februar 2015

Sociale bogmærker

Vi har på mange af de hold, jeg har haft, arbejdet med sociale bogmærker. Vi har benyttet Diigo eller Delicious. En anden form for social bogmærkning, som er langt mere visuel er:

Pinterest og Scoop.it!

Eksempel på brugen af Pinterest
Herunder min virtuelle og visuelle opslagstavle: "Onlie og social". Hvor jeg har lagt et par "pins" ind:
- et manipuleret billede af mig selv som linker til tidligere undervisningsmateriale om web 2.0
- et billede / link til en prezi præsentation fra tidligere undervisning om QR koder
- et billede taget fra SMUK´s musikhus mod seminariets bygninger i Haderslev, hvor holdet og jeg mødes f2f.
- osv.

Følg hannes opslagstavle sociale online teknologier (web 2.0) på Pinterest.

Teknologien (værktøjet) åbner op for, at jeg kan invitere andre ind, som derefter også kan tilføje "pins" til lige præcis denne opslagstavle. Dermed kan "min" opslagstavle fungere, som et fælles sted for holdet, hvor de uafhængigt af tid og sted kan dele resurser.

Får jeg et andet hold eller skal undervisningen dreje som om et andet emne, kan jeg blot oprette en ny opslagstavle.

Fordele
- fremmer fællesskabet. Delingen af bogmærker er langt lettere i Pinterest end i fx Delicious, hvor man kan godt dele via sit netværk, men man kan ikke invitere andre brugere ind som bidragsydere.
- visuelt. Måske har mange det som jeg, jeg husker langt bedre i billeder end via noter. I Delicious skriver man en note til de websites man har bogmærket og det er super, hvis det er noter om, hvad man kan bruge sitet til, men... med hundredvis af bogmærker, som min samling efterhånden er oppe på kræver det en stringens, som jeg ikke altid har... jeg kan i hvert fald nogen gange fare vild og googler hellere på ny!

... jeg håber, der kommer flere i løbet af vores forsøg med brugen. Nu vil jeg forsøge at tænke Pinterest ind i en didaktisk sammenhæng i nogle af de kommende lektioner.

Hvordan
Mere simpelt end med denne video kan det vist ikke blive:





Scoop.it!
Hvis man vil dele (share) her, sker det via fx Facebook. Og så er jeg allerede løbet ind i et problem, jeg er ikke venner på Facebook med de studerende, men en del af holdets lukkede gruppe i Facebook. Og her kan jeg ikke umiddelbart dele...


men jeg har embeded (dvs. indlejret) mit eksempel :-)



Hvordan
Fremgangsmåden når man opretter bogmærker, er ikke meget anderledes end med Pinterest og dog... 



Didaktik?
Jeg vil gerne henvise til Pasgaard igen, igen...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar