Holdets wiki

Nogle hold eksperimenter også i en wiki "Digitale teknologier", vi anvender her pbworks. Vores wiki er offentlig.

fredag den 1. maj 2015

Log tirsdag 28. april 2015

Dette var sidste gang vi mødtes f2f, der er dog stadig undervisning i form af support på opgaver samt vejledning i forbindelse med eksamen. Vejledningen er individuel og finder sted i ugerne 20 og 21, med aflevering mandag uge 22. På På vores elæringsplatform (Blackboard) er der yderligere info.

Vi fulgte i store træk agendaen for dagen med afsæt i dias-serien herunder:




Overvejelserne om design af et læringsmiljø - læringsdesign gjorde vi i fællesskab - interessant at høre mine studerendes overvejelser eftersom deres elever og de rammefaktiorer, som de arbejder under er vidt forskellige.

Og jeg har igen, igen måtte sande, at det jeg tænker (skriver) om en opgave ikke nødvendigvis er det samme, som det de studerende googler (?) sig frem til, når de er klemte på tiden. Opgaven tager afsæt i Elyk-rapporten og handler om e-læring. Og der har været lidt usikkerhed blandt de studerende om vise dele af opgavens fagfaglige sprog. Jeg må huske, at jeg fremover gør mere for at sikre, at fagfaglige begreber er på plads via drøftelse eller måske en fælles kollaborativ ordbog. Eller måske skal jeg indsætte krydshenvisninger i opgaven til den litteratur som danner afsæt for arbejdet.

I de studerendes blogge kan man finde nogle af de overvejelser, som er gjort i forbindelse med et læringsdesign. Vibeke kommer med et bud for social- og sundhedsassistent uddannelsen og forholder sig refleksivt til brugen af den didaktiske model, gengivet på dias no. 4 i præsentationen herover. Christina byder ind med et design for arbejdet med film, et delelement af et større forløb, som Christina uddybede i f2f undervisningen tirsdag. Og Anni har arbejdet udfra nogle teoretiske overvejelser om underviserrollen.

Med afsæt i dias serien om Praksisfællesskaber drøftede vi, hvordan situeret læring spiller sammen med mange af de fagfaglige professioner, som lærerne på EUD beskæftiger sig med. Vi snakkede også om, at netop meningsforhandling kan ses som et led i didaktik 2. Men at det også stiller store krav til de overvejelser, man må gøre sig, når der skal tilrettelæggelse undervisningsaktiviteter, som kan danne afsæt for læring i fællesskabet og hos den enkelte.




På sidste dias med kildehenvisningerne henvises der til et google dokument - det er et godt sted at hente inspiration, hvis man ønsker at facilitere et praksisfællesskab. Siderne, som frit kan deles, er en reprdouktion af teksten i kap. 10 af  Etienne Wenger, Nancy White, and John D. Smith, Digital Habitats: stewarding technology for communities (Portland, OR: CPsquare, 2009) Se: Technology for communities.

Som et led i afrrundningen af modulet, vil de studerende i næste uge koncentrere sig om en gennemgang af deres blogge med henblik på at afdække, om de har et kvalificeret bud på de spørgsmål, som en gennemgang af modulets videns- færdigheds- og kompetencemål kan afføde.

1 kommentar:

  1. Åh hvor lækkert med en positiv kommentar, se http://tvaervang.blogspot.dk/2015/05/reflektioner-fra-f2f-undervisning-den.html
    Som underviser spekulerer man altid på, hvad og om de studerende nu fik nok med hjem... :-)

    SvarSlet